DOLMNY
DOLMNY en hoe het is begonnen. 2014-2024
Na enkele jaren met onze baan BELUX te hebben gewerkt. Begint het natuurlijk weer te kriebelen om weer iets nieuws te bouwen.
Omdat ik iets met meer oude stijl wil hebben, ben ik opzoek gegaan naar iets kleins met iets van een fabriek of zo.
Leuk idee, maar voor dat je alles op papier heb ben je zo een paar jaartjes verder. En dan nog twijfel je of je wel de juiste keuze heb gemaakt.
Na lang twijfelen heb ik gekozen voor een lengte van 4,80 meter en een diepte van 50 cm.
Het idee is denkbeeldig station gelegen aan de denkbeeldige lijn 159 van de SNCB in de ardennen.
Het station is niet al te groot en eigenlijk al te duur voor een normale dienstregeling van de NMBS/SNCB. Vanwege de Kalkgroeve en de verbinding met Frankrijk rijden er toch geregeld een aantal reizigerstreinen per dag naar Boulion en Sedan in Frankrijk. Per dag komen er 1 á 2 goederentreinen die kalk komen halen. En af en toe een doorgaande goederentrein.
Het emplacement is uitgerust met armseinen. (Zo is het nu bedacht. De armseinen zijn besteld.)
Het sporenplan zoals ik het ongeveer ga maken.
Enkele voorbeelden van een kalkfabriek/groeve.
De bouw van het station en de bunker met stortkoker zijn begonnen. Hier het station nog als KAAL station zonder binnenkant en details. Tevens de eerste foto van de kalkbunker.
|
In 2014 ben ik begonnen met het houtwerk en . . . . En wat eerste test / indrukken opdoen.
Ondertussen zijn al een heel eind verder en leven we bijna in 2022.
En in 2022 kwam de verhuizing naar een nieuwe woning tussendoor, maar met een zolder om U tegen te zeggen. Dit betekende dat het ontwerp iets werd aangepast om in zijn geheel op zolder te kunnen staan. Tevens was dat het einde van het schaduwstation Kinkempois 2.0. In de aanloop naar de verhuizing en het Corona gebeuren is Kinkempois 2.0 gesloopt en Kinkempois 3.0 gebouwd en staat sinds 2022 werkend op zolder.
We zijn verhuisd en een grote zolder tot mijn vreugde.
De bouw gaat ondertussen redelijk naar wens. De rotsen beginnen kleuren te krijgen en het spoor begint langzaam aangekleed te raken. De wisselsturing moet nog geheel gedaan worden, maar dat komt vanzelf.
Dolmny op de Modelspoor EXPO in Wieze
Zodra de rotsen klaar zijn komt de volgende update.
Mail belux(at)belux.lu