Het ontstaan van ROGEVILLE.

 

ROGEVILLE is ontstaan in de eind jaren 90 nadat we met een paar mensen besloten om een klein clubje op te richten als BELUX.  We hebben een tijdlang België en Luxemburg bezocht voor ideeën voor onze modulebaan.

Er was vanaf het begin duidelijk dat het een fictief station in de Ardennen zou moeten zijn. Indien je een echt station nabouwt blijft iedereen altijd een vergelijk maken tussen het echt en het model. De Stations in de Ardennen zijn allemaal te groot om normaal na te bouwen. Zelfs als ROGEVILLE nu al 6,60 meter lang is.

Na vele tochten door de Ardennen de tekenpen maar eens gepakt een een idee op papier getekend. Dit ontwerp is in de loop van de jaren van voorbereiding steeds gewijzigd zodat het beter past in het idee. En zelfs tot 2 weken voor de eerste beurs zijn er nog wijzigingen geweest.

De naam van het station is een fictieve naam die is bedacht door Rogier Grunhagen Instructeur Dieseltractie van het NMBS depot Kinkempois. Het is een samenvoeging van zijn voornaam en Florenville dat het meeste op het emplacement lijkt.

Het sporenplan zoals het in 2005 uit zag.

Het sporenplan werd daarna voor het eerst eens op de grond op een aantal planken hout neergelegd om te kijken hoe het oogt.

Na een aantal maanden werken aan de modules kon ik eindelijk een plaatje maken van het station op de modules. (Al was nog lang niet alles af.)

 

 

 

Als voorbeeld van het station gebouw hebben verschillende stations gediend. Zo zijn er stukjes van Vielsalm, Florenville, Trois Ponts, Bertrix te herkennen in het stationsgebouw en het emplacement.

 

  

 

Na bijna 2 jaar bouw aan het station naderde eindelijk de eerste beurs. Vlak voor de beurs volgde nog een uitgebreide test van alle wissels en seinen.

Bij deze test bleek dat het engelse wissel dat hier onder te zien is steeds niet goed omliep. Na 2 dagen testen met verschillende wissels en wisselmotoren is er maar besloten om er een recht wissel in te leggen. Nu lijkt het net als of het emplacement pas is verkleind tot de huidige 3 doorgaande sporen.

 

  

 

Hier een enkele indrukken van het station.

 

Hier nog een paar foto's van treinsamenstellingen die men in de Ardennen kon aantreffen.

 

 

 

 

 

De laatste maanden wordt er hard gewerkt aan de achtergronden van mijn station. Zodra dit af is zal ik ook hier foto's van tonen.

 

 

       

Mijn dank gaat uit naar de kunsternaar die deze geweldige achtergronden heeft geschilderd. Dankje

 

  Terug naar verhalen menu Terug naar hoofdmenu

Mail belux(at)belux.lu